TERRACOTTA TEMPLE at HAT - TALA , ILLAMBAZAR > A Strong Impression !



Photo taken by Mukul Chandra De
                                                                  Courtesy ; Satyasri Ukil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Manasi Bandyopadhyay ( Chakrabarti)



I first read about Illambazar in a novel named Radha by Tarashankar Bandyopadhyay, the famous Bengali novelist. In that book, Illambazar has been described as a large town famous for its lacker trade and  at the same time  a place for Vaishnav culture. The Vaishnavas , in the time of Radha, became habituated in doing some rituals which were far away from their original religion.

However, there were some reasons behind performing these rituals , I am not going into the detail academic discussion because that is a long narration. I just mention that in that period, there were some powerful Vaishnavas who became the main pillar of the society and had established their hegemony.

 Radha left a strong impression on my mind. After some years, I read many more things about Illambazar but still that Illambazar of Radha, with her dense Sal forest,  the view of Ichhai Ghosher Deul on the other bank of river Ajay, with  her Dol Yatra ,  her shops of bangle and toys made with lacquer, was never erased .

I was passionately longing to see this town and especially the Hat Tala ( pronounced as Towla) Temple.  I  knew  why this temple has some foreign figures, why the roof  is not like other terracotta temples but alas ! I did not know  how to reach there !

I had this information that Illambazar  is in Birbhum district  situated  on the northern bank of  the Ajay. One may go there either from Santiniketan or from Calcutta by taking Durgapore Expressway then Panagarh - Morgram highway. But what about Hat Tala ? I was a little bit sad to not to have the exact detail. As I was out of Calcutta and out of The country for many years , it was not possible for me to arrange the trip. Even when I was at Santiniketan, I did not have the proper guidance to reah there.

Then I met Mr. Satyasri Ukil , the grandson of famous artist Mukul Chandra De,  on facebook .Once upon a time, Mukul Chandra  De  took photos of many terracotta temples of Birbhum district and thereby created a historical photo documentation on that subject. 

  With a pleasant surprise I saw Satyasrida posting some of his own snaps of that temple . I decided to ask him about the road map so that  when I would be in Calcutta, I might go there.




On January 2017, I had a chance to go to Calcutta and fortunately Satyasrida was at Santiniketan then. I, with my husband, went to his place , i.e. in Mukul De Archives and he gladly furnished all the detail.



Next day, both of us, my husband and I , took a car and started for Bakreshwar and on our way back, Illambazar. He gave information for another two villages which we could not cover this time, because of our tight schedule. We hope to go those villages in near future.


Thank you Satyasrida ! Thank you very very very much !



Some photos here for our viewers !



















For detail itinerary, please contact :
00918697421664

e-mail -
hummingbirdtt2@gmail.com






If you are a Terracotta Temple Lover, you'd appreciate this temple -- I assure you !


















***********************************************************************************************************

Comments

  1. ইলামবাজারের এই বিশেষ মন্দিরটির অলঙ্করণ সত্যই অপূর্ব! তবে মন্দিরের ছাদ কেন যে কর‍্যুগেটেড টিনের, তার কারণ আমার আজও জানা নেই। ইলামবাজার একটা সময়ে গালা শিল্পের জন্য বিশেষ বিখ্যাত ছিল, এবং এতটাই বিখ্যাত ছিল যে তার উল্লেখ George Watt সাহেবের 'Indian Art at Delhi 1903' গ্রন্থেও দেখা যায়।

    আজ থেকে ১১৪ বছর আগে তৎকালীন ব্রিটিশ-ভারতের বড়লাট লর্ড কার্জন-এর উদ্যোগে দিল্লী-র কুদ্‌সিয়া বাগ-এ ভারতশিল্পের যে অভূতপূর্ব প্রদর্শনী আয়োজিত হয়েছিল, তারই বিশদ descriptive catalogue ওই বই। প্রসঙ্গত উল্লেখ্য, ১৯০৩ সালের এই প্রদর্শনীতে শিল্পী অবনীন্দ্রনাথ ঠাকুর-কে তাঁর ছবির জন্য একটি রৌপ্য পদক দেওয়া হয়।

    ইলামবাজারের হাটতলা-র মন্দিরে একটি চমৎকার দুর্গাদেবী-র প্যানেল দেখেছিলাম বলেই মনে পড়ছে, সেই সঙ্গে রামভক্ত হনুমানের একটি টেরাকোটা ফলকের কথাও মনে আছে। অলঙ্করণ ও তার বেকিং সত্যই খুব ভালো। তবে হাটতলা-র এক বাসিন্দা আমায় বলেছিলেন যে, স্থানীয় মহিলারা তাঁদের মানসিক পূরণ হলে যেহেতু ওই মন্দিরের গায়ে লবণ নিক্ষেপ করেন, সেই কারণে পাদপীঠের প্যানেলগুলি বেশ ক্ষতিগ্রস্ত হয়েছে। ঠিক একই রকম আচার-আচরণের কথা আমি অজয়ের দক্ষিণ তীরের বনকাটি গ্রামেও শুনেছিলাম।

    অন্য দিকে, এই মন্দিরের স্থাপত্যে ইস্‌লামিক নক্সার এলিমেন্ট বেশ চোখে পড়ার মতো, এবং তা আমার ব্যক্তিগত আনন্দের কারণ। যে কোনো জায়গার যে কোনো সংস্কৃতি এমন আদান-প্রদানের ভিত্তিতেই হয়তো টিঁকে থাকে।

    এখন এই ছবিগুলিতে দেখলাম কয়েকটি টেরাকোটা ফলকের উপর চুণ বা সিমেন্টের ছিটে পড়েছে। ২০১০-১১ সালে ওই দাগ ছিল না।

    ReplyDelete
    Replies
    1. অজস্র ধন্যবাদ সত্যশ্রীদা ! অযুত নিযুত ধন্যবাদ !

      -- মানসী I

      Delete

Post a Comment